Osaamistavoitteet ja arviointi

 

Osaamistavoitteet

Sibelius-Akatemialla on osaamisperustainen opetussuunnitelma.

Osaamistavoitteet (learning outcomes) kertovat, mitä opiskelijan odotetaan osaavan (mitä opiskelija tietää, ymmärtää tai kykenee tekemään oppimisen tuloksena). Osaamistavoitteiden tulee olla opiskelijoiden saavutettavissa.

Opettaja arvioi opiskelijan oppimista antamalla hänelle suullista ja/tai kirjallista palautetta kurssin aikana ja kurssin päätyttyä. Kurssin ohjelmaan voi sisältyä myös opiskelijoiden vertaisarviointia tai opiskelijan itsearviointia.

Oppimisen arvioinnin tavoitteena on, että opiskelija tietää, mitä hän osaa ja mitä hänen tulee vielä oppia.

 

Osaamistavoitteiden hierarkia

Osaamistavoitteet on määritelty

  • sekä kandidaatin että maisterin tutkinnoille (= tutkintojen yleiset osaamistavoitteet),
  • pääaineille,                                                                                                                                            
  • pääaineiden sisältökokonaisuuksille,
  • sivuainekokonaisuuksille tai muille opintokokonaisuuksille sekä
  • opintojaksoille.

Edellä mainitut eritasoiset osaamistavoitteet muodostavat toisiaan tukevan ja täydentävän kokonaisuuden.

Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että pääaineen osaamistavoitteet tarkentuvat pääaineeseen kuuluvissa sisältökokonaisuuksissa.

Sisältökokonaisuuden osaamistavoitteet tarkentuvat kyseiseen sisältökokonaisuuteen sisältyvissä opintojaksoissa. 

 

Kurssin osaamistavoitteet ja arviointi

Kurssin sisältö ja opetus liittyvät opintojakson kuvauksessa lueteltuihin osaamistavoitteisiin. Kurssin aikana, tentissä tai muussa kurssin suorituksessa arvioidaan opintojakson osaamistavoitteiden mukaista osaamista.