Sibelius-Akatemia oppimisympäristönä - Opstutor
Sibelius-Akatemia oppimisympäristönä
Oppimisympäristöllä tarkoitetaan tässä Sibelius-Akatemian yhteisöä, toimintatapoja ja tiloja varusteineen.
Sibelius-Akatemian opiskelijoiden oppimisympäristö muuntuu ja kehittyy tarpeiden mukaan, edistää vuorovaikutusta, tukee erilaisia pedagogisia ratkaisuja ja kannustaa uudenlaisiin oppimistapoihin sekä akatemian sisällä, että erilaisissa yhteistyöverkostoissa.
Sibelius-Akatemiassa musiikin eri lajit elävät harmonisesti yhdessä ja tasavertaisina. Hyviä käytäntöjä jaetaan musiikin lajien välillä kaikkien osaamista edistäen.
Akatemian oppimisympäristö on kansainvälinen ja monikulttuurinen. Siinä eri maista ja eri kulttuureista tulleet opettajat ja opiskelijat työskentelevät yhdessä oppien toisiltaan.
Sibelius-Akatemia on verkottunut laajasti muiden merkittävien musiikkiakatemioiden kanssa. Verkostoituminen mahdollistaa opiskelija- ja opettajavaihdot, yhteiset tutkintoon johtavat koulutukset ja taiteelliset yhteistyöprojektit. Verkostossa toimiminen on myös osa laatutyötä, joka tehdään vuorovaikutuksessa toisten musiikkialan akatemioiden kanssa.
Taideyliopisto tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden ymmärtää taiteiden välisiä yhtäläisyyksiä ja eroja sekä hankkia eri taiteisiin liittyvää osaamista.
Sibelius-Akatemian oppimisympäristö on avoin työelämäyhteyksille. Monet aineryhmät järjestävät opiskelijoilleen mahdollisuuden soveltaa jo oppimaansa akatemian ulkopuolella, kuten koulussa, kirkossa, orkestereissa, kuoroissa tai musiikkiopistoissa. Nämä yhteydet sekä yhteistyö alumnien kanssa edistävät opiskelijoiden työhönsijoittumista ja toisaalta tuovat kentän näkemyksiä koulutuksen kehittämiseen.
Opiskelijat voivat vaikuttaa oppimisympäristöön antamalla palautetta opetuksesta ja yliopiston toiminnasta. Opiskelijaedustajat akatemian toimielimissä ja erilaisissa työryhmissä toimivat omalta osaltaan akatemian kehittäjinä. Opettajat voivat vaikuttaa oppimisympäristöön mm. opetussuunnittelutyön kautta.